Ph.d. klumme med omtale af ph.d. kursus 'Ethography in Health Care Sciences'

Ph.d. studerende sygeplejerske Birgitte Lerbæk, Psykiatrien, Region Nordjylland har i en ph.d. klumme i  medlemsbladet 'Faglige Selskab for Sygeplejersker' skrevet om ph.d. kurset  'Ethography in Health Care Sciences' som blev afholdt i september i Forskningens hus. Nedenstående skriv er klippet ud af artiklen. Artiklen kan læses her


Tidsrøver nr 1.- Ph.d. kurser

Som ph.d. studerende er du forpligtet til at gennemføre kurser svarende til minimum 30 ECTS point i løbet af de 3 år sådan et studieforløb typisk varer. Der findes både generelle kurser og mere projektspecifikke kurser. Ved Aalborg Universitet, hvor jeg er indskrevet anbefaler man, at man tager begge dele (og minimum 10 ECTS point fra hver kategori). Jeg startede på at tage nogle af de mere generelle kurser i tiden op til, at jeg officielt blev ph.d. studerende og jeg når inden dette år er omme op på 18-19 ECTS, altså lidt over halvdelen af de krævede point.

Dette efterår har jeg bl.a. deltaget i et kursus her i Aalborg, som havde fokus på etnografiske studier, dvs. studier, der handler om at studere mennesker i deres naturlige setting for at opnå indsigt i deres levede hverdagsliv. Kurset Ethography in Health Care Sciences var arrangeret af Forskningsenhed for Klinisk Sygepleje ved Aalborg Universitetshospital. Det var et projektspecifikt kursus, som blev afholdt over 4 dage. Kursets program var designet omkring rammen for et traditionelt studieforløb og indeholdt en introduktion til etnografisk metodologi, relevante metoder til datagenerering, analysestrategier og formidling af resultater. Der var fokus på design og gennemførelse af etnografiske studier. Kurset var meget udbytterigt for mig og særligt i forhold til to aspekter: for det første bidrog kurset til nuancering af det teoretiske grundlag i min argumentation. Med det mener jeg, at kurset dels i den opgivne litteratur og i de oplæg, der blev holdt af underviserne, bidrog til et bredere fundament for en faglig og akademisk argumentation for de beslutninger, jeg træffer undervejs i mit studie. Kurset gav mig inspiration til ny læsning og motivation til at læse mere!

For det andet var deltagelse i kurset en lærerig oplevelse, da det var en tiltrængt mulighed for at møde andre, der står i eller har stået i samme situation, med lignende problematikker. Deltagerne var en gruppe af ph.d. studerende med meget forskellige projekter og på forskellige stadier i projektforløbet. Det var motiverende at være i et forum som anerkendte de problemer, der fylder allermest i sådan et studie set-up, som reelle og helt normale; og en rar kontrast til den ellers meget ensomme tjans, det kan være at være ph.d. studerende.

Kurset faldt på et rigtig godt tidspunkt for mit forløb og gav anledning til en pause fra feltobservationerne og en tiltrængt mulighed for at træde et skridt tilbage og se på, hvad det er, man har gang i. Min opfattelse var også, at andre på kurset havde det på samme måde og det var egentlig uanset hvor langt i processen og deres studie, de var. Kombinationen af et meget relevant fokus, et veltilrettelagt kursusforløb, dygtige og engagerede undervisere med erfaring inden for det etnografiske felt og engagerede medstuderende, der velvilligt delte deres erfaring og gik ind i de faglige diskussioner, gjorde, at det til det mest givende kursus, jeg har gennemført indtil nu. 

Af Birgitte Lerbæk

Opdateret