Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside.
Medmindre du siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie-politik.

For mere information, se vores "cookie-politik".

Du kan også klikke "ja tak til cookies" for at  acceptere vores cookie-politik.

Værd at vide om Infektionsmedicinsk Dagafsnit

Værd at vide om Infektionsmedicinsk Dagafsnit

  • Mobiltelefon

    Du må gerne bruge din mobiltelefon, når bare du viser hensyn. Spørg altid personalet, før du fotograferer eller filmer dem.

    Vi har tydelige skilte i de områder, hvor du skal slukke din mobil.

    Trådløst internet

    Vi tilbyder internetadgang, mens du er her. Netværket hedder "RNguest". Du kan logge på fra din computer, tablet eller telefon ved hjælp af NemID eller ved at modtage en log-in-kode på SMS.

    Du må dog ikke forvente, at personalet har mulighed for at hjælpe dig med opkoblingen.

    Du skal selvfølgelig bruge netværket med omtanke og vide, at du kan holdes personligt ansvarlig, hvis du misbruger tjenesten til ulovlige formål.

    Værdier

    Pas godt på dine værdigenstande og ejendele såsom briller, høreapparat m.v., mens du er på hospitalet.

    Lad smykker og større pengebeløb blive hjemme.

    Hospitalet har som udgangspunkt ikke erstatningspligt, hvis du mister ejendele under dit ophold.

    Rygning

    Hospitalet er røgfrit, men du må ryge på de afmærkede udendørs områder.

  • Offentlig transport

    Der kører offentlig transport til og fra hospitalet. Der er stoppesteder tæt på hospitalets hovedindgange.

    Se afgangs- og ankomsttider i Rejseplanen

    Se stoppesteder ved hospitalet

    Parkering

    Kom i god tid, hvis du er i bil. Det kan være svært at finde en ledig parkeringsplads på hospitalets område, så sæt tid af til parkering.

    Patienter med gentagen eller langvarig behandling på Aalborg Universitetshospital Syd
    Som patient med gentagen eller langvarig behandling kan du parkere på grusparkeringen syd for indkørslen til P-huset, hvor der er et særligt afmærket område.

    Har du et særligt P-bevis i forruden, er det muligt at parkere der uden hensyn til tidsbegrænsningen. Du får P-beviset på den behandlende afdeling.

    Kørsel og godtgørelse

    Som udgangspunkt skal alle patienter selv sørge for kørsel til og fra hospitalet og selv betale kørselsudgifterne. I nogle tilfælde sørger Region Nordjylland dog for kørsel eller udbetaler tilskud til kørselsgodtgørelse. Læs mere om regler for kørsel

    Vil du ansøge om kørselsgodtgørelse, skal du huske at få en kørselsblanket på afsnittet, når du møder op.

    Når du har udfyldt kørselsblanketten, kan du aflevere den på afsnittet, i hospitalets Information eller sende den til Kørselskontoret via sikker mail på borger.dk (login med NemID).

    Sender du blanketten via mail, kan du scanne den eller sende et billede til os af den udfyldte blanket.

    Kørselskontoret i Region Nordjylland kan oplyse, om du har ret til kørselsgodtgørelse.

    Kørselskontoret
    97 64 80 30
    Mandag-fredag kl. 8-12
    eller kk@rn.dk

  • Kiosk og køb af mad

    Café i Medicinerhuset

    Du og dine pårørende kan købe mad, drikke og andre fornødenheder i Caféen i Medicinerhuset.

    Åbningstid:
    Hverdage kl. 7.30-19.00.
    Kl. 11.30-13.30 og kl. 17.00-18.30 er der mulighed for at købe varm mad 

    Weekend og helligdage kl. 9.00-14.30.
    Kl. 11.30-13.30 er der mulighed for at købe varm mad.

    Kiosk i forhallen

    Du og dine pårørende kan købe mad, snacks, slik, læsestof og andre fornødenheder i kiosken.

    Åbningstid:
    Hverdage kl. 8.00-20.00
    Weekend og helligdage kl. 10.30-17.00

    Automater

    Automater med sund mad, snacks, kolde og varme drikke m.m. finder du i forhallen og ved skadestuen.

    Mad og drikke

    Du får mad og drikke til dagens måltider og kan frit forsyne dig med vand, kaffe og te på afsnittet. 

  • Opkald angående patienter

    Personnummer/CPR-nummer
    Ringer du på vegne af en patient, så hav altid patientens personnummer ved hånden. Det er som regel det første, vi spørger til.

    Informationskæde
    Er I flere pårørende, så lav en indbyrdes aftale om, hvem af jer, der modtager information fra patienten og formidler den videre til de andre.

    Tavshedspligt
    Ringer du med spørgsmål om en patient, skal du vide, at alt personale på hospitalet er underlagt sundhedsloven og dermed har tavshedspligt. Personalet kan som hovedregel kun videregive oplysninger om patientens helbred, hvis patienten har givet sit samtykke til det.

    Pårørende er velkomne

    Som pårørende er du velkommen til at være til stede på alle de tidspunkter, hvor patienten har brug for det.

    Vi anbefaler dog, at kun én pårørende opholder sig hos patienten af hensyn til andre patienter og vores arbejdssituation.
  • Modtagelse på afsnittet

    Når du har meldt din ankomst i afsnittet, vil personalet på afsnittet tage imod dig og vise dig den stue, som du bliver tilknyttet.

    Ventetid

    Der kan opstå ventetid inden den undersøgelse eller behandling, du skal til.

    Skal du til flere undersøgelser eller behandlinger, kan der også opstå ventetid mellem dem. Det skyldes at vores lokaler indeholder forskelligt udstyr, der bruges af flere læger. Vi planlægger dagens gang løbende, og opstår der ventetid, gør vi vores bedste for at informere dig om, hvornår vi forventer, at det bliver din tur.

    Tag gerne en bog, et blad eller anden underholdning med, så du er forberedt.

    Patienthotel

    Aalborg Universitetshospital har et patienthotel, som kan benyttes af særlige patientgrupper og deres pårørende. 

    Patienthotellet er for patienter med behov for daglig kontrol og behandling på stamafsnittet, patienter med lang eller besværlig vej mellem hjem og sygehus samt patienter der skal til behandling samme dag som indlæggelsen.

    Booking af værelse foregår altid gennem det afsnit, du er tilknyttet. 
  • Læs indkaldelsespakken

    Når du bliver indkaldt til undersøgelse eller behandling hos os, får du en indkaldelse med en række informationer.

    Vi forventer, at du læser materialet grundigt. Så ved du nemlig, hvordan du skal forberede dig til aftalen, og hvad der skal ske hos os. På den måde kan vi udnytte tiden sammen effektivt og godt.

    God hygiejne

    Vask hænder eller brug håndsprit. God håndhygiejne holder bakterier og virus nede på hospitalet. Det er vigtigt, fordi mennesker, der i forvejen er syge eller svækkede, er mere modtagelige for infektioner.

    Derfor skal du vaske hænder eller bruge håndsprit. Det gælder især, når du har nyst, hostet eller pudset næse, før du rører mad og drikkevarer, og når du har været på toilettet.

    Fortæl os, hvis du forlader afsnittet

    Du må gerne forlade afsnittet for at gå i kiosk, automat, ud at trække frisk luft eller andet.

    Giv os besked, hvis du går. Så kan vi nå at sige til, hvis det passer dårligt i forhold til de ting, der skal ske i forbindelse med din behandling.

    Fortæl os, hvis du forlader afsnittet

    Du må gerne forlade afsnittet for at gå i kiosk, automat, ud at trække frisk luft eller andet.

    Giv os besked, hvis du går. Så kan vi nå at sige til, hvis det passer dårligt i forhold til dagsplanen for de ting, der skal ske i forbindelse med din behandling eller indlæggelse. Det kan for eksempel være blodprøver, træning eller samtaler med behandlere.

  • Opholdsstue

    Til afsnittet hører der en opholdsstue, som du er velkommen til at bruge. I opholdsstuen er der et fjernsyn, spil og bøger, du frit kan benytte. Husk at vise hensyn til de andre patienter, der benytter opholdsstuen.

    Deler du sengestue med andre, anbefaler vi, at du benytter opholdsstuen, hvis du får besøg af flere gæster på én gang.

  • Socialrådgiver

    Hvis din sygdom medfører ændringer i din sociale situation, kan plejepersonalet formidle kontakt til en socialrådgiver. 

    Socialrådgiveren kan besvare spørgsmål om orlov, sygedagpenge, pension, erstatning eller andre sociale rettigheder og muligheder.

    Se mere info om ressourcepersoner

  • Ris og ros

    Vi arbejder hele tiden på at blive bedre. Derfor er det vigtigt, at vi både hører om det, vi gør godt, og det vi kunne have gjort bedre.

    Giv udtryk for det, mens du er hos os på hospitalet eller kontakt os bagefter.

    Skriv direkte til ledelsen på afdelingen: infektionsmedicinsk@rn.dk  eller til hospitalsledelsen: hospitalsledelsen@rn.dk.

  • Dine rettigheder som patient

    Som patient i sundhedsvæsenet har du en række rettigheder, som bl.a. er fastlagt i Sundhedsloven.

    Dine rettigheder omfatter bl.a. ret til hurtig udredning, frit sygehusvalg og udvidet frit sygehusvalg, at søge om behandling i udlandet, aktindsigt, information og samtykke, muligheder for at klage samt at søge erstatning.

    Patientkontoret

    Brug Patientkontoret som guide.

    Patientkontoret kan vejlede dig om dine rettigheder og muligheder, og kan også rådgive og hjælpe dig, hvis du vil klage, søge erstatning eller på anden måde indberette oplevelser på hospitalet.

Undersøgelser og behandlinger

Se vores pjecer om de undersøgelser og behandlinger, vi foretager i Infektionsmedicinsk Afdeling.

Se pjecer